Hej! Nauczycielu! Graj z dziećmi!

teAcher LOGO

W dniach 11-19 października 2017 w Sępólnie odbyło się zorganizowane przez Stowarzyszenie „Dorośli – Dzieciom” szkolenie dla nauczycieli pod nazwą “Hey! Teacher! Play with kids along!”.

Przez 8 dni 25 nauczycieli z Polski, Łotwy, Hiszpanii, Czech, Grecji, Bułgarii, Finlandii, Portugalii, Włoch i Turcji pod okiem trenerów: IevaGrundsteine z Łotwy i Antonio Benaches z Hiszpanii szkoliło się w zakresie stosowania różnego rodzaju gier w swojej pracy oraz dodatkowych zajęciach prowadzonych poza formalnym systemem szkolnym.

Nie od dziś wiadomo, że gry (stolikowe, symulacyjne, a także te wykorzystujące najnowsze technologie), poza walorami czysto rozrywkowymi, stymulują rozwój graczy w różnych kierunkach. Gry są popularnym narzędziem dydaktycznym, cenionym za skuteczność osiąganą dzięki zwiększeniu atrakcyjności procesu dydaktycznego. Ich celem jest pobudzanie procesów poznawczych, a przez atrakcyjną formę, proces uczenia się staje się intersujący i mobilizujący do podejmowania kolejnych wysiłków. Gry mają szczególną wartość jeżeli chodzi o proces uczenia się dzieci i młodzieży, a w tradycyjnej szkole nie często jest czas na to, żeby używać gier. Do tego właśnie trenerzy zachęcali nauczycieli biorących udział w szkoleniu: żeby uatrakcyjniać proces dydaktyczny stosowaniem gier, łączyć tradycyjne metody nauczania z tymi trochę mniej konwencjonalnymi, tak, żeby nauka była dla dzieci i młodzieży atrakcyjna, przyjemna i motywująca do działania. Co więcej, gry to narzędzie, które może sprzyjać rozwojowi osobistemu i mieć wpływ na pozytywne zmiany w społeczeństwie, uznawanie różnorodności kulturowej czy promowanie integracji społecznej.

Uczestnicy szkolenia poznali wiele gier, które mogą wykorzystać w swojej pracy. Warto to wspomnieć o takich grach jak: Dixit, Oś Czasu, Czarne Historie, Tokio Train, Uga Buga, Duszki czy też Action Bound, Kahoot, HeadsUp oraz Sowhat?! The Gayme, Diavolo, Virus czy Pitch. Wśród nich są te, które pobudzają graczy do myślenia strategicznego, rozwijają spostrzegawczość, logiczne myślenie, ale również takie, które poruszają trudne społecznie tematy.

Duża część szkolenia stanowiła praca uczestników nad tworzeniem własnych gier, które w przyszłości mogą być zastosowane podczas zajęć z dziećmi i młodzieżą. Nauczyciele wykazali się ogromną kreatywnością i zaangażowaniem jeżeli chodzi o wybór tematyki gier, ale również formę. Wypracowane gry z pewnością będą cennym narzędziem edukacyjnym w przyszłości.

Już wkrótce na stronie Stowarzyszenia „Dorośli – Dzieciom” (www.doroslidzieciom.pl) pojawi się szczegółowy raport z tego szkolenia i tam zainteresowane osoby będą mogły znaleźć więcej informacji na temat zastosowania gier. A o tym, że warto, nie trzeba chyba nikogo przekonywać.

Szkolenie było finansowane z Programu Erasmus plus (www.erasmusplus.org.pl)