Szkolenie nauczycieli – „Zielony bocian”- zajęcia z kreatywności – rozwijanie u uczniów kompetencji kluczowych – kreatywność

W ramach projektu w dniach 11 i 12 marca odbyła się szkolenie pn.  „Zielony bocian”- zajęcia z kreatywności – rozwijanie u uczniów kompetencji kluczowych – kreatywność. W szkoleniu uczestniczyło 9 nauczycieli ze Szkoły Podstawowej w Strzelewie.

Szkolenia obejmowało następujące zagadnienia:

  1. Podstawowe pojęcia procesu twórczego
  2. Elementy postawy twórczej
  3. Ćwiczenia rozwijające i stymulujące procesy poznawcze
  • rozwijanie płynności myślenia
  • rozwijanie giętkości myślenia
  • rozwijanie oryginalności myślenia
  • rozwijanie myślenia przez analogię
  • rozwijanie umiejętności abstrahowania
  • rozwijanie wrażliwości na problem
  • metaforyzowanie
  • rozwijanie wyobraźni
  • rozwijanie umiejętności tworzenia skojarzeń.
  1. Pomoc młodzieży w odkrywaniu własnych możliwości twórczych oraz przezwyciężaniu barier poznawczo-motywacyjnych i emocjonalnych, utrudniających aktywność twórczą.
  2. Tworzenie scenariuszy zajęć z wykorzystaniem ćwiczeń twórczych

Po ukończeniu szkolenia uczestnicy nabyli następujące kompetencje:

Wiedza:

  • świadomość znaczenia postawy kreatywnej w obliczu życiowych wyzwań;
  • znajomość elementów wyróżniających postawę kreatywną;
  • znajomość czynników stymulujących i ograniczających kreatywność;
  • znajomość metod i technik ukierunkowanych na rozwijanie indywidualnej kreatywności;
  • wiedza na temat zasad stymulujących procesy twórcze w zespole.

Umiejętności:

  • płynność, oryginalność i swoboda myślenia;
  • umiejętność krytycznej oceny pomysłów;
  • umiejętność konstruowania scenariuszy zajęć z uczniami w zakresie rozwoju  kreatywności
  • sprawność w wykorzystywaniu strategii twórczych w praktyce

Postawy:                               

  • gotowość ponoszenia ryzyka i przekraczania schematów (społecznych, poznawczych, myślowych);
  • otwartość na nowe problemy;
  • gotowość do uczenia się interdyscyplinarnego;
  • odporność na krytykę zewnętrzną i gotowość do konstruktywnego wykorzystywania informacji zwrotnych napływających z otoczenia.