Stowarzyszenie „Dorośli – Dzieciom” razem z organizacjami AC Amics de la Biblioteca de la Fonteta z Hiszpanii i Annas Tree School z Łotwy wzięło udział w Wymianie Młodzieży „Ruralship: Youth Power” w miejscowości Alcossebre w Hiszpanii.
Od 17 do 24 kwietnia młodzież w wieku 13-16 lat z małych miejscowości wraz z liderami, poruszała ważne tematy, których znajomości pozwoli jej lepiej funkcjonować w przyszłości. W ramach tego projektu edukacyjnego odbywały się zajęcia na temat zdrowia psychicznego, toksycznych i zdrowych relacji, stereotypów, dyskryminacji, inteligencji emocjonalnej czy różnorodności kulturowej. Użyte metody edukacji pozaformalnej pozwoliły w przyjemny i zabawny sposób zaktywować młodych ludzi, tak, żeby mieli szansę zdobyć wiele cennych kompetencji, które nie tylko przydadzą im się w przyszłości, ale również otworzą na nowe wyzwania i funkcjonowanie w wielokulturowej społeczności oparte na wzajemnym szacunku, tolerancji, współpracy, życzliwości i innych cennych wartościach, o których w dzisiejszych, trudnych czasach tak często zapominamy.
Tematy projektu zostały wybrane przez samą młodzież podczas zajęć on-line’owych, które odbywały się już od grudnia zeszłego roku. Co więcej, młodzież miała okazję spróbować swoich sił w prowadzeniu takich zajęć. Jak nie trudno sobie wyobrazić, praca w języku angielskim z ludźmi z innych krajów i poruszanie często trudnych tematów, może być wyzwaniem. Nasza bardzo młoda młodzież poradziła sobie z tym doskonale, udowadniając, że można razem pracować, uczyć się i bawić, bez nienawiści i bez oceniania, z pełnym szacunkiem do innych kultur, pochodzenia czy religii. Co ważne, podstawa edukacji formalnej nie są wykłady czy przekazywanie wiedzy przez prowadzących, tylko uczenie się przez doświadczenie. Poprzez udział w warsztatach, dyskusjach czy grach symulacyjnych, młodzież sama odkrywała czym jest np. inteligencja emocjonalna, w jaki sposób jej poziom wpływa na jakość naszego życia. Tutaj nic nie było podane młodzieży „na tacy”. Wymiana młodzieży to taki projekt, który daje młodym ludziom „wędkę” a nie „rybę”. Poprzez samodzielne dochodzenie do wiedzy, młodzież przyswaja ją znacznie szybciej i szybciej utożsamia się z poznanymi teoriami.
Stowarzyszenie po raz pierwszy brało udział w wymianie dla młodzieży w tam młodym wieku, jednak z pewnością nie jest to ostatni raz. Cały tydzień pracy w języku angielskim w wielokulturowej społeczności i obserwacja przebiegu procesu uczenia się daje swego rodzaju „nadzieję” w to, że młodzież potrafi i chce żyć w świecie, w którym dominuje szacunek, życzliwość i przyjaźń. Świat tej młodzieży to świat bez uprzedzeń narodowościowych czy rasowych. I bez nienawiści. Jak często dorośli mogliby się od młodzieży uczyć…
Oto, co grupa młodzieży z Sępólna mówi o udziale w projekcie:
W wymianie wzięli udział młodzi ludzie w wieku 13-16 lat z Hiszpanii, Polski i Łotwy. Głównymi tematami wymiany młodzieży w hiszpańskiej miejscowości Alcossebre były: zdrowie psychiczne, toksyczne relacje, inteligencja emocjonalna, poczucie własnej wartości. Zdecydowaliśmy się na ten wyjazd, ponieważ dążymy do rozwijania swoich umiejętności językowych oraz nawiązania nowych relacji. Wymiana młodzieży jest świetnym sposobem na naukę. Wraz ze wszystkimi uczestnikami porozumiewaliśmy się w języku angielskim oraz uczyliśmy się nawzajem poszczególnych zwrotów w własnych językach (polski, łotewski i hiszpański). Główną formą zajęć były gry, zabawy, prace w grupach, dyskusje czy zajęcia warsztatowe. Poznaliśmy tradycyjne tańce, muzykę, jedzenie, gry oraz zwyczaje z poszczególnych państw. Celem zajęć było zrozumienie i pracowanie nad swoim umysłem i jego działaniem, ale także rozwijanie poczucia solidarności i tolerancji wobec innych kultur czy narodowości. Rozmawialiśmy również o różnych rodzajach inteligencji, np. ciała, emocjonalnej, logicznej, muzycznej itd. Dowiedzieliśmy się wiele na ich temat dzięki zajęciom zorganizowanym przez liderów. Mówiliśmy też o stereotypach, uprzedzeniach i dyskryminacji oraz o tym do czego mogą one doprowadzić. Za pomocą przetłumaczonych na język angielski łotewskich, polskich i hiszpańskich piosenek o toksycznych i zdrowych relacjach oraz obrazowym zaprezentowaniu ich mieliśmy szansę, aby wyrazić swoje zdanie na te, często trudne tematy. Zdobyta wiedza na temat zdrowia psychicznego i zdrowego funkcjonowania w społeczności na pewno przyda nam się w życiu codziennym.
Oprócz poruszania poważnych i często niełatwych tematów, wymiana pełna była aktywności, które nie tylko pozwoliły nam w zabawny sposób spędzić czas, ale również zintegrować się z młodzieżą z Hiszpanii i Łotwy, poznać się wzajemnie, polubić i wspólnie pracować.
Zajęcia na wymianie trwały od rana do wieczora, ale był tez czas trochę luźniejszy. Jednego dnia wzięliśmy udział w wycieczce do pobliskiej miejscowości Peniscola. Tam, najpierw wzięliśmy udział w ulicznej grze na zasadzie escape room’a, podczas której szukaliśmy w mieście wskazówek i rozwiązywaliśmy zagadki logiczne. Potem zwiedzaliśmy zamek templariuszy i stare miasto.
Czym różni się nauka w szkole od nauki i zajęć w ramach wymiany młodzieży? Główną różnicą jest to, że wyjazd skupia się na kontaktach międzyludzkich w przeciwieństwie do szkoły, w której nauka jest mało praktyczna. Uważamy, że ucząc się poprzez rozmowę nasze umiejętności posługiwania się językiem angielskim stanęły na wyższym poziomie. Pewnie dla wielu osób dużą przeszkodą są bariery językowe. Podczas wymiany zyskujemy ogromną szansę na ich przełamanie i przezwyciężenie swoich lęków. Nawiązujemy nowe znajomości przy czym uczymy się mowy komunikatywnej zamiast teoretycznej stosowanej na lekcjach w szkole. Młodzież zazwyczaj najlepiej i z największą przyjemnością przyswaja wiedzę dobrze się przy tym bawiąc.
Projekt finansowany z Programu Erasmus +.