W ramach projektu w dniach 25 i 26 marca odbyła się szkolenie nauczycieli pn. : „Jestem działam współpracuję” – szkolenie w zakresie umiejętności społecznych i interpersonalnych. W szkoleniu wzięli udział nauczyciele ze Szkoły Podstawowej w Strzelewie.
Szkolenia obejmowało następujące zagadnienia:
Część 1 JESTEM
Zapoznanie z podstawowymi mechanizmami i elementami budowania wiedzy o sobie z perspektywy osobistej, środowiskowej i grupowej
Okno Jo -Harego jako metoda gromadzenia wiedzy o sobie
Poznanie siebie z uwzględnieniem analizy transakcyjnej
Udzielanie informacji zwrotnych budujących poczucie wartości
Poznanie ćwiczeń zwiększających wiedzę o samym sobie
Projektowanie działań z uczniami zwiększających wiedzę o samym sobie
Rozwijanie u uczniów umiejętności zachowań asertywnych
Część 2 WSPÓŁPRACUJĘ
Zapoznanie z pojęciem i zasadami konstruktywnej współpracy w grupie
Narzędzia i metody rozwijające współpracę w grupie
Projektowanie ćwiczeń rozwijających umiejętność współpracy w grupie
Rozwiązywanie trudnych sytuacji pojawiających się w grupie, zespole
Część 3 DZIAŁAM
Poznanie zasad projektowania przestrzeni rozwojowej uczniów
Zapoznanie z elementami metody projektu rozwojowego
Realizacja projektu rozwojowego
Poznanie zasady wprowadzania podmiotowości uczniów w działaniach
Rozwijanie u uczniów sprawczość i samodzielność
Nauczyciel jako facylitator, mentor, moderator
Po ukończeniu szkolenia uczestnicy nabyli następujące kompetencje:
Wiedza
Uczestnik zna:
- podstawowe mechanizmy i elementy budowania wiedzy o sobie z perspektywy osobistej, środowiskowej i grupowej
- podstawowe zasady formułowania komunikatów kształtujących poczucie wartości ucznia
- narzędzia i metody rozwijające współpracę w grupie
- zasady projektowania przestrzeni rozwojowej uczniów
- elementy metody projektu rozwojowego
- zasady wprowadzania podmiotowości uczniów w działaniach
Umiejętności
Uczestnik potrafi:
- zaprojektować ćwiczenia budujące u uczniów wiedzę o samym sobie z uwzględnieniem różnych perspektyw
- komunikować się tak by konstruktywnie rozwijać poczucie wartości ucznia
- rozwijać u uczniów zachowania asertywne
- rozwijać u uczniów sprawczość i samodzielność
- zaprojektować ćwiczenia rozwijające umiejętność współpracy w grupie
- rozwiązywać trudne sytuacje w zespole
- przeprowadzić metodę projektu rozwojowego z uwzględnieniem podmiotowości uczniów
Postawy
- Uczestnik rozwija postawę facylitatora, mentora, moderatora