
Za nami dwa intensywne, ale niezwykle wartościowe dni wspólnej pracy, refleksji i rozmów na temat wsparcia uczniów przeżywających kryzysy emocjonalne. Szkolenie realizowane w ramach projektu „Działania na rzecz kształtowania i rozwijania kompetencji kluczowych uczniów w gminie Nakło nad Notecią” współfinasowane ze środków EFS Plus pozwoliło uczestnikom na pogłębienie wiedzy i zdobycie konkretnych umiejętności niezbędnych w codziennej pracy wychowawczej i pedagogicznej.
W czasie spotkań omówiliśmy m.in.:
- najczęstsze wyzwania rozwojowe młodzieży w wieku szkolnym,
- symptomy wskazujące na kryzys emocjonalny u ucznia,
- różnice między samookaleczeniem a próbą samobójczą,
- sposoby budowania bezpiecznych, wspierających relacji z uczniami,
- zasady skutecznego reagowania według modelu 4 Z – zauważ zapytaj, zaakceptuj, zareaguj,
- rolę szkoły i nauczycieli w systemie wsparcia
- dostępne formy i miejsca pomocy dla młodych osób w kryzysie.
Dzięki aktywnym formom pracy uczestnicy nauczyli się:
- rozpoznawać wczesne sygnały świadczące o trudnej sytuacji emocjonalnej ucznia,
- skutecznie komunikować się z uczniem z obniżonym nastrojem,
- opracowywać procedury postępowania w przypadku ujawnienia myśli samobójczych lub samookaleczeń,
- wspierać ucznia wracającego do szkoły po kryzysie
- nawiązywać dialog i współpracę z rodzicami.
Dziękujemy wszystkim nauczycielom za ich otwartość, zaangażowanie i gotowość do podejmowania trudnych, ale niezwykle ważnych tematów. Wierzymy, że zdobyta wiedza i umiejętności będą realnym wsparciem w codziennej pracy, a przede wszystkim – pomocą dla uczniów, którzy potrzebują zrozumienia i empatii.
W pierwszej grupie szkoleniowej uczestniczyli nauczyciele z następujących szkół:
- Zespół Szkolno-Przedszkolny nr 3 w Nakle nad Notecią
- Zespół Szkolno-Przedszkolny w Ślesinie
- Zespół Szkolno-Przedszkolny w Występie