Zajęcia terapeutyczne

Samsieczno, dn. 06.06.2024r.

Sprawozdanie z zajęć terapeutycznych dla uczniów z dysfunkcjami
w ramach projektu „ Innowacyjna edukacja dla szkół w Gminie Sicienko”

Zajęcia terapeutyczne, w których uczestniczyło 16 uczniów klas I- VII odbywały się
systematycznie w okresie od października 2023r. do czerwca 2024r. Skierowane były do uczniów
posiadających opinię lub orzeczenie z poradni psychologiczno- pedagogicznej. Ukierunkowane były na
usprawnianie zaburzonych funkcji, wzmacnianie i kompensację. Podczas zajęć prowadziłam wnikliwą
obserwację uczniów, aby móc właściwie ocenić, czy stopień trudności, dobór zadań, ćwiczeń
dostosowany był do indywidualnych możliwości dzieci. Różnorodność zadań dostosowanych do wieku i
do psychofizycznych możliwości
w zależności od posiadanych deficytów rozwojowych sprawiła, że uczniowie wykazywali się dużą
motywacją, ciekawością, wnikliwością, spontanicznością i mieli okazję doświadczyć sukcesu.
Dostosowywałam odpowiednie formy aktywności, aby służyły zdobywaniu umiejętności wypowiadania
się, czytania, rozwiązywania problemów, a także pobudzały ekspresję twórczą dzieci, która jest
zaburzona. Wykorzystywane w pracy m.in. gry i zabawy edukacyjne, manualne, paluszkowe,
manipulacyjne, miały za zadanie wyzwolić naturalną motywację do działań poznawczych, zmniejszyć
napięcie mięśniowe, kształtować ruchy precyzyjne rąk. Uczyły koncentracji na zadaniu, rozwinęły
umiejętność komunikowania się, radzenia sobie z sukcesem i porażką. Wspólne zabawy integrowały
grupę, doskonaliły umiejętności nawiązywania kontaktów, ośmielały dzieci wycofane, z niskim
poczuciem wartości. Dzieci stały się bardziej pewne siebie, otwarte, doświadczyły sukcesu, wzbogaciły
zasób słownictwa, chętnie pomagały sobie wzajemnie. Zajęcia rozbudziły fantazję i pobudziły
wyobraźnię. Zajęcia z wykorzystaniem zabaw manualnych, manipulacji wpłynęły na precyzję i grafię
pisma, a u niektórych uczniów zmniejszył się nacisk narzędzia pisarskiego na kartkę.
Zajęcia w ramach innowacyjnej edukacji przebiegały w miłej atmosferze i wpłynęły na wzrost
poczucia własnej wartości u uczestników.

Prowadzenie zajęć: Ewa Duda