Innowacja pedagogiczna z języka angielskiego w klasie 5
II półrocze roku szkolnego 2023/24
Szkoła Podstawowa im. Ziemi Krajeńskiej w Samsiecznie
W drugim semestrze roku szkolnego 2023/24 nauczyciel kontynuował wcześniej podjęte cele i metody nauczania języka angielskiego podczas zajęć innowacyjnych: interdyscyplinarność, authentic materials, integracja sprawności językowych, itp. Biorąc pod uwagę intensywny rozwój wrażeń wzrokowych, słuchowych i kinestetyczno-ruchowych uczniów klasy 5, z coraz większą systematycznością posługiwał się wybranymi zasadami komunikatywności oraz sytuatywności, włączając naukę przez zabawę i indywidualizację pracy w grupie.
Zadanie nauczyciela polegało więc na zebraniu i przedstawieniu materiału w taki sposób, aby był on dla ucznia ciekawy i znaczący, osadzony w realnych sytuacjach, wzmacniający potrzebę komunikacji. Tak przygotowane scenariusze lekcji pozwalały dalej kształtować u uczniów zdolności obchodzenia się z językiem obcym jako środkiem komunikacyjnym i odnalezienia się z jego pomocą w sytuacji rozmowy z cudzoziemcem/native-speakerem. Co więcej, zasady indywidualizacji oraz autonomii realizowały się w samodzielnie podejmowanych przez piątoklasistów tematach na podstawie ich prawdziwych zainteresowań i doświadczeń. Uczniowie z chęcią korzystali z bogatego zakresu ćwiczeń „realia” opracowanych do różnych treści, takich jak sport, podróże, żywność, robienie zakupów, czy rozmowa telefoniczna. Samodzielnie opracowywali i tworzyli własne zasoby dydaktyczne, szczególnie w pracach projektowych i prezentacjach, podczas których systematycznie rozwijali językowe i pozajęzykowe uzdolnienia.
Dużą wartość motywującą podczas lekcji miały zabawy i piosenki anglojęzyczne z wykorzystaniem metod polisensorycznych. Wspólny udział w zabawach językowych zmniejszał dystans pomiędzy uczniem i nauczycielem, co pozwalało stworzyć atmosferę zaangażowania obu stron, efektywnej współpracy i wzajemnego poznawania zainteresowań i doświadczeń.
Ponadto, aby skuteczniej dotrzeć do wszystkich uczniów i dostosować dla nich proces uczenia się języka angielskiego, nauczyciel łączył różne style i strategie uczenia się: werbalno-lingwistyczny, wizualno-przestrzenny, czy nie mniej ważny kinestetyczny. Piątoklasiści z chęcią i zainteresowaniem poznawali wyżej wymienione preferowane sposoby przyswajania informacji, indywidualnie wypełniali ankiety określające ich dominujące style uczenia się języków obcych. Korzystając z wielu, angażowali się przede wszystkim w pracy z obrazem i rysunkiem, oglądali filmy i prezentacje multimedialne, a także tworzyli schematy i mapy myśli.
Reasumując, szkolny proces nauczania języka angielskiego przypominał coraz częściej realne sytuacje językowe, gdzie każdy uczeń miał swoją rolę i coraz częściej stawał się samodzielny w dialogu z innymi.
W drugim semestrze uczniowie klasy 5 nadal chętnie reagowali na ćwiczenia kontynuujące pracę ze stronami internetowymi do nauki języka angielskiego, szczególnie “BBC for children” oraz “Liveworksheets”.
Robot Emys niezmiennie cieszył się ogromnym zainteresowaniem uczniów,
a wykorzystywanie różnych stylów uczenia się wnosiło zmiany i nowości pobudzając umysły piątoklasistów do radosnej i efektywnej nauki języka obcego.
Opracowała: Alina Brzykcy – nauczyciel języka angielskiego
w SP im. Ziemi Krajeńskiej w Samsiecznie