W pierwszym kwartale zajęć z robotyki uczniowie zapoznali się z zestawami klocków LEGO EDUCATION. Poznali zasady budowy i poprawnego konstruowania maszyn i robotów. Do tego celu musieli nauczyć się poprawnie czytać instrukcję oraz poznać odpowiednie oprogramowanie specjalnie przygotowane przez firmę LEGO.
Cały proces zajęć oparty jest na scenariuszach lekcji, który stawia przed uczniem coraz trudniejsze wyzwania na poziome technicznym i programowym. Zanim uczniowie rozpoczęli swoją przygodę z kodowaniem i tworzeniem pierwszych skryptów, czy to offline, czy to w programach komputerowych lub aplikacjach mobilnych, wykazali swoją aktywność podczas zajęć, których celem było rozwijanie logicznego myślenia, koncentracji, spostrzegawczości, umiejętności dostrzegania pewnych prawidłowości, schematów, ale również dobrą zabawę. Budowali urządzenia, które rozwiązywały problemy związane z prawami fizyki, zjawiskami przyrodniczymi i technicznymi. Pracowali indywidualnie i w grupach gdzie mogli konsultować swoje rozwiązania z kolegami i koleżankami, nanosić zmiany i szukać lepszych rozwiązań. W takich zadaniach doskonale wykorzystywali swoją kreatywność i możliwość eksperymentowania. Kolejne projekty sprawiły, że uczniowie przyjęli postawę i rolę czynną, a nie bierną. Nauczyli się jak radzić sobie z problemami, jak szukać rozwiązań, dyskutować, negocjować. Praca w zespole pomogła im w trudnej sztuce komunikacji i kompromisu oraz przekonała ich, że warto wybierać takie rozwiązania, które najszybciej doprowadzą ich do celu.
Następnym krokiem w prowadzonych zajęciach było poznanie algorytmów. Ich trudność została dostosowana w zależności od grupy wiekowej. Uczniowie w swoich projektach gotowe roboty wprowadzali w ruch, wykorzystywali czujniki odległości, czujniki koloru, wyświetlacze kolorowe oraz tablice LED. Do tego celu wykorzystywali wizualny język programowania, który jest obsługiwany poprzez dedykowaną aplikację na tablecie. W czasie kolejnych godzin zajęć dzieci wykonywały projekty, których stopień trudności był coraz wyższy. Rozwiązywały wiele zagadnień związanych z codziennym życiem, zasadami fizyki, nauką o Ziemi i kosmosie oraz podstawami inżynierii.
Każdy projekt składał się z 3 faz:
– ODKRYWANIE – uczniowie poznawali naukowe zagadnienie i pytania mu towarzyszące, dyskutowali nad możliwymi rozwiązaniami,
– KREOWANIE – uczniowie budowali, programowali i modyfikowali model złożony z Lego. Projekt może być badawczy, rozwiązujący problem lub tworzący model.
– DZIELENIE się wynikami pracy – uczniowie opisywali swój projekt i dzielili się zdobytym doświadczeniem. Wykorzystywali do tego nowoczesną tablice multimedialną i smartfony.