Zajęcia socjoterapeutyczne – Sicienko

W ramach projektu „Innowacyjna edukacja dla szkół” uczniowie biorą udział w zajęciach socjoterapeutycznych. Zajęcia socjoterapeutyczne prowadzone są w różnych formach, np. w formie zabaw ogólnogrupowych, zadań i ćwiczeń w parach, dyskusji i wymiany doświadczeń lub odgrywania i omawiania scenek. Na zajęciach socjoterapeutycznych dzieci zdobywają wiedzę o samych sobie, dzięki czemu łatwiej im się odnaleźć w swoich uczuciach, ale też w swoim otoczeniu. Stają się świadome swoich mocnych i słabych stron oraz swoich preferencji i potrzeb.

Uczestnicy mogą odnieść wiele korzyści z zajęć socjoterapeutycznych. Przykładowo, dzieci uczą się, jak inaczej i lepiej można sobie radzić w sytuacjach konfliktowych oraz jak wypowiadać swoje zdanie bez obrażania innych osób. Dowiadują się też, jak można bronić swoich praw bez agresji i jakie są społecznie aprobowane sposoby wyrażania trudnych uczuć, takich jak złość/wściekłość. Wiele ćwiczeń na zajęciach socjoterapeutycznych opartych jest na konstruktywnej informacji zwrotnej – dzięki temu dzieci mogą dowiadywać się od innych dzieci, które ich zachowania są do przyjęcia, a które nie i z jakiego powodu. Zajęcia spełniają więc funkcję korygującą niepożądane zachowania. Z kolei dzieci, które nie wierzą w siebie, dzięki informacjom zwrotnym od innych mają szansę usłyszeć i uświadomić sobie, że są w porządku takie, jakie są.

Natalia Kluczyńska